maanantai 24. heinäkuuta 2017

Alppeja 2017 - päivä 1

Ensimmäinen päivä starttasi anoppilasta Berliinin läheltä 13.7. Kaveri lensi aamulla paikalle ja noin puolen päivän aikaan lähdettiin kohti Obersdorfia. Autobaanaa on edessä noin 800km. Tällä kertaa tarkoitus oli päätyä Ranskan Alpeille, mutta toki säävarauksella. Mikäli siellä olisi edessä sateesta kostea viikko, mentäisiin toisaalle.
Alkumatkasta totutusti liikennettä oli paljon. Liikenne ja tietyöt hidastivat vauhtia aika tavalla. Perus marssivauhtina yritettiin pitää 200km/h, mutta se ei onnistunut kyllä lähellekään. Loppupäässä viimeiset parisataa kilsaa oli hieman väljempää ja pääsi laittamaan mopoon viivat tauluun monesti, eli yli 300km/h.
Syömis- ja tankkaustaukojen kera aikaa paloi 7,5h ennen kuin oltiin perillä. Tankkausvälinä oli pakko pitää 150km, silloin saa luukuttaa aina kun mahdollista. Periaatteessa 200km tankkausväli olisi vielä turvallinen, mutta sitten seuraavan autohofin on oltava jo lähellä. Rykivällä ajotavalla kulutus pyörii 7-8l välillä ja kun tankki on 17l, se vaatii tiuhat stopit. Varmaan itse matka-ajan suhteen fiksuin vauhtinolisi tasainen 150, silloin kulutus on vaan karvan vajaa 6, eikä tarvisi olla jatkuvasti tien sivussa. Mutta paskat, kun kerran vielä saa ajaa, niin ajettava se on!


Majapaikkana odotti Saschas Kachelofen niminen hotelli aivan Obersdorfin keskustassa. Eipä ollut tiedossa että koko kylän keskusta suljetaan ajoneuvoliikenteeltä klo 19. Kahden Ducatin paukatessa hotellia etsien, meinasi nahkahousuilla vaahto tippua tuopista kävelykaduksi muuttuneen Obersdorfin keskustassa. Tuossa vaiheessa päivää päätin jättää asian heidän ongelmakseen, eikä virkavaltakaan osunut kohdalle siitä meille opastusta antamaan. (pitäishän noita sääntöjä kunnioittaa, mutta ei vaan tuossa vaiheessa päivää mopon työntely mitenkään enää ollut mahdollista)


Hotelli oli kiva, nopea suihku ja syömään. Ruoka erittäin perinteistä alppisaksaa, eli rasvaa riitti ja hyvältä maistui. Ruuan jälkeen ihmeteltiin tunti nättiä kylää, ilman yhdenkään Ducatin aiheuttamaa mielipahaa. Osuttiin vahingossa paikalliseen panimoravintolaan jossa oli meno ylimmillään. Tupa täynnä, paikalliset Huulioikleesiakset veti hanurilla niin että riitti ja olut oli hyvää. Mukava ilta kaiken kaikkiaan. Vaikka Obersdorf selvästi elää turismilla, oli paikassa silti kylän tuntu ja aito meininki.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti