lauantai 7. joulukuuta 2013

Iibei

Koska netistä löytyi esikuva mopolle jollaisen halusin CBstä tehdä, oli suunta tarvittaville osille tiedossa. Takapää oli parin mittaamisen ja netissä tutkiskelin jälkeen selvä. CBn haarukka on 248mm leveä ja 748, 916 sekä 998 swingit 244mm. Akseli CBssä 16mm ja Ducatissa 20mm, tuo ongelma ratkeaisi uusilla holkeilla. Nykyään moottori on osa kantavaa rakennetta, siksi Ducatin swingissä on tila moottorille. Tämä on positiivinen ongelma, sillä tarvittavan väliholkin voi boksata ja samalla sitoa rungon joustoa. Lisäksi iskarin yläpää tarvitsee kiinnikkeet joka tapauksessa. Varmaahan on että moderneilla renkailla vanhan CBn runko kokee sellaisia voimia joita sen ei ole suunniteltu kestävän.

Ostopaikkana Saksan Ebay. Ostan van myyjiltä joilla on yli 100 transaktiota ja kaikki positiivisia. Saksa on käytetyn tavaran kanssa mielestäni ainoa oikea paikka. Britit ja jenkit liioittelevat aina tavaransa kuntoa, saksalainen tyypillisesti toisinpäin. Saksan Ebayn ongelma on että vain joka kolmas suostuu lähettämään Suomeen/ulkomaille. Minulla onneksi tämä ei rajoita kun itseltänikin löytyy osoite appivanhempien luota ja appiukko lähettää tavaran Suomeen.

Swingi löytyi helposti. Itseasiassa niitä tuli kaksi, kun vahingossa sekoitin Ebayn ilmoitukset ja huusin kahta. No onpa swingi seuraavaan projektiin tai se menee myyntiin. Ebayn ongelma on nykyään että harvoin löytää kokonaisuuksia myynnistä. Mopojen varaosat pilkotaan yksittäisiin osiin, jolloin niistä saa paremman hinnan. Toisesta swingistä puuttui vain takajousi, se löytyikin Showa-versiona halvalla.

Sitten keula. Se olikin hankala tapaus, koska alkuperäinen keula on aika pitkä ja lisäksi rengaskoon muutos laskee yksistään 3,2cm keulaa. Nykyiset 17" vanteille tarkoitetut teleskooppiputket on aika lyhyitä. Kaverilla oli 916 keula joka oli tarkoitus ostaa. Mutta osoittautui liian lyhyeksi. Keula laskisi sillä 8cm joka on liikaa. Ebayssä oli Multistradan Öhlinsit, olisivat olleet täydelliset tähän projektiin. Mutta kalliit.

Lopulta selvisi että RSV Millessä on yli 2cm pidempi keula kuin Ducatissa, lisäksi yläkolmiossa yli sentti offsetiä alaspäin. Sellainen mustaksi eloksoiduilla ulkoputkilla löytyi kolmiopaloineen. Ja samana iltana Brembon P4 monoblock jarrut radiaalipuristimella letkuineen, Millestä nekin. Samat jarrut kuin minulla on Ducatissa ja niiden radiaaliversiot oli S1000RRssänikin. Nyt alkaa CB pysähtymään!

Vanteet oli seuraava iso asia hankintalistalla. Taas hankala asia on eri pyörien miksaaminen. Muutama vuosi sitten 5-puolaisia Marchesineja oli hyvin tarjolla. Nyt ei. Ihme homma. Etunen on vielä hankalampi. Ducatista löytyi aika hyvin tietoa, Apriliasta ei. Kaikissa ennen radiaalijarruja olevissa Ducatin jarruissa oli ollut vanteen leveys jarrulevyjen kiinnityskohdista 115mm. Sitten radiaalien tultua 110mm. Mutta samalla levyjen offset muuttui niin että levyt on samalla leveydellä. Tätä mielessä pitäen yritin löytää kolmea esinettä: etuvanne, levyt ja takavanne joiden puolat olisivat suht samannäköiset. Sitten myyntiin tuli oikea jackpot, etuvanne levyineen ja takavanne. Marchesinit monipuolaisina ja väitettiin unfallfreiksi, eli suoriksi. Huutamaan ja lopulta pääsin voittajaksi. Ei ihan halpa, mutta täydelliset lookiltaan. Jopa jarrulevyjen keskiöt mustat.

Varmaan jouluna pääsee sovittelemaan osia toisiinsa ja projektin kunnolla liikkeelle tekemisen puolesta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti