Toissa talvena aloin jo pakertamaan projektia. Rungoksi otin vanhan Diamond Back maastopyöräni, joka palveli koko opiskeluajan uskollisesti. Kaksi kertaa se minulta varastettiin tai lainattiin, mutta bumerangin tavoin löysi aina takaisin kotitalliin.
Etuvanteeksi tuli huuto.netistä löytämäni 16" Gilera SP01 etuvanne. Iso jarrulevy ja muutenkin sopiva. Olin toki alunperin eniten etsimässä 17" vannetta, koska niille löytyisi slicksikumeja. Mutta ehkä pito riittää tässäkin. Takavanteen huusin ebaystä. Aprilia Sintesin takavanne on vain 4,5" leveä ja siis "vain" 160mm leveä rengas. Riittävän hankalaksi polkimien kammen akselin tekeminen tuli tälläkin leveydellä.
Jarruiksi minulla sattui olemaan eteen Yamaha R6 satula ja taakse RSV Mille Factoryn Brembo. Huuto.netistä löytyi CBR1000F kytkimen työsylinteri vasemmalle ja Suzuki GSX jotain mallista oikealle. Tällä kattauksella jarrut riittänevät polkupyörään.
Etupään levittäminen oli aika helppoa. Leikkasin haarukan jalat poikki aika alkupäästä, sopivasta putkestä sisäke väliin ja sen päällä holkki. Akseli kiinni ja invertterillä puikkoa päälle. Muuten jees, mutta Diamond Backin runko on joko erityisen huonoa metalllia tai muuten erilaista. Pitsihitsiä ja reikää tahtoi tulla jo ennenkuin puikko paloi. Aika usein saumaa sai ajaa rälläkällä auki ja yrittää täyttää jollain. Mig-hitsi olisi ollut lähes pakollinen, mutta kun ei ole sellaista.
Takapää oli jo paljon hankalampi. Yritin levittää sitä mahdollisimman vähän, jolloin symmetrinen levittäminen oli mahdotonta. Lisäksi siinä missä etupää piteni automaattisesti kompensoimaan pienempien renkaiden vähentämää maavaraa, takapään kolmiota piti saada käännettyä reilusti alaspäin. Halusin tähän lisäksi vaihteet ja 6-lehtisen takapakan. Onneksi Aprilian vanteen rattaan "carrieri" oli raudasta ja pulteilla kiinni vanteessa. Tämän sai porakonesorvissa sorvattua sopivaksi siten, että Diamond Backin navan jenkaosa upposi carrieriin. Puikkoa päälle ja riittävän hyvä tuli.
Vanteille sopivat holkit sain sorvautettua alumiinista tuttavalla ja koeajonkin pääsin suorittamaan. Jarrujen kiinityskorvakkeet runkoon oli vähän rumat, ja muutenkin koko pyörä jäi viimeistelyvaiheeseen. Nyt on vakaa aikomus talven aikana viimeistellä tämäkin ja saada kunnolla ajoon ensi kesäksi.
Miksikö otsikko monikossa? No - ostin juuri 21" ja 18" vanteet, pitäähän kunnon nappulakumifillarikin olla. En vaan tiedä uskaltaako sitä aloittaa, joku projekti olisi kiva saada valmiiksikin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti