Mutta positiivisiakin uutisia on. Löysin sittenkin osaavan verhoilijan tuttavapiiristä. Punainen paroni ja taksikeisariystäväni auttoi. Hänellä ja rouvallaan on kaikkien muiden hommien lisäksi verhoilufirma. Tässäkin suunnitelma hieman muuttui. Englannista saapunut keinonahka ei sittenkään ollut oikean väristä, eikä se perforointi riittävän näkyvää. Siispä annoin yhden kuvan malliksi ja neuvoksi: "go crazy".
Aloin sovittamaan clipareita. Ihmettelin kun sarvipitki pyörii pannassa vaikka olin kiristänyt M6 pultin 12 Nm:ään. Meinasin kääntää lisää, mutta onneksi järjen ääni tuli väliin. Ja hyvä olikin, kiinanpojilta oli jäänyt kairaamatta tarpeeksi syvät reiät pantoihin. Tai sitten oli liika pitkät pultit. Mutta mittasin eikä kierrettä ollut kuin 10mm. Hmm, en oikein voisi pulttejakaan lyhentää, koska silloin kierre jää aika lyhyeksi. Pannassa olisi tilaa syventää koloja ja lisätä kierrettä. Mutta milläs tonne poraa siten ettei pilaa jo olevaa kierrettä?
Porasin sorvissa uhteen ylimääräiseen pulttiin 3,5mm reiän keskelle ja käytin sitä ohjurina. Sillä ensin oikeaan suuntaan pieni reikä, sitten M6 kierretapin terällä isompi ja lopulta kierretapilla jenka. Valmis.
Seuraavana iltana kävin hakemassa maalarilta tankin, bellypanin (minua huomautettiin ettei se ole bugspoiler) ja vanteet. Voi RISTUS että varsinkin vanteet näyttää hyviltä! Ei kyllä tankkikaan todellakaan huono ole, mutta vanteet ovat avian yli odotusten. Nyt taitaa Halle Berry sitten tulla esiin. Musta kulta. NAM!
Kääräisin vanteisiin uudet Pirelli Supercorsa SP:t päälle, taakse toki 200/55 kokoisen.
Tuo väri ei tahdo tulla kuvissa esiin oikealla tavalla. Mutta väri on todella metallinen kulta. Aivan juuri sitä mitä tilasin, ellei jopa parempi. Kiitos Luisu!
Mutta siitä ei sitten osia mallaillessa mennyt kauaakaan kun tuli taas todettua että olen tehnyt typeryyksiä. Tuohon tankkiin ei oikein kuinkaan sopisi alkuperäinen takaosan pehmuste. Se oli jo alunperin typerän näköinen. Mutta punaisessa tankissa näytti siltä että se on pakko laittaa - ilman sitä tankki näyttää siltä että siitä puuttuu jotain.
Mutta kun tankin läpi on vedetty nuo corseraidat, tankki ei näyttänyt enää yhtään hassummalta vaikka pehmuste puuttuikin. Siinä oli vaan keskellä tuollainen kiinni hitsattu nänni, jokin ohjuri tuolle tankkipatille. Nänni oli erillinen kiinni hitsattu kupu reunuksineen, itse tankkiin oli prässätty syvennys siihen mihin tämä oli hitsattu.
Harmitti. Aloin siis soodapuhaltamaan, hiomaan, pohjamaalaamaan, maalaamaan ja lakkaamaan erilaisia pisteosia. Nopeuttaakseni prosessia rakensin pahvilaatikosta sekä Defasta kuivaamon keskelle varastoa. Sitten vaan pressua maalaustilan alle, huippari täysille ja töhöttämään. Ja huom, silti AINA aktiivihiilimaski päähän kun näillä suljetussa tilassa tusaa. Minulla onneksi autotalli on kaksiosainen, jollion väliovea kiinni pitämällä saa silti toisella puolella touhuttua vaikka toinen puoli käryää kuolemaa.
Samalla aloin nakertamaan "takalokasuojaa/kilpitelinettä". Aliexpressistä oli löytynyt kelvollinen aihio, jolle vaan pitäisi rakentaa swingiin kiinnitysteline. Laitoin swingin ja kiinnikkeen väliin vielä M8 värinänvaimennuskumin, vähän pehmentämään terävyyttä iskuissa. Swingissä olikin aika kelvolliset paikat kiinnikkeelle, eikä sitä lopulta kovin kauaa tarvinnut askarrella.
Laitoin orkkis kilventaustan, parimillistä alumiinipeltiä. Sen tulen vaihtamaan kevyempään muoviseen ja lisään vielä kilpivalon. Mutta se saa jäädä messujen jälkeiseen aikaan. Halusin rakentaa tämän, koska muutoin joku voisi messuilla mietti että miten tuohon perään saa kilven mitenkään järkevästi. Muutenkin haluan että mopo näyttää kaikin puolin valmiilta..
Myös etulokkarille piti kääräistä kiinnikkeet. Tein ne rosterista, koska sattui olemaan tallissa millisellä seinällä olevaa 6mm RST-putkea. Käsipainon levystä sai mutkantekoa varten juuri oikean jigin. Prässillä päistä läjään ja 5 millinen kiinnitysreikä alapäihin. Sitten hitsillä noiden kahden kaaren väliin silta ja tämäkin oli maalia vaille valmis. Ja tukevan tuntuinen, mutta ei kovinkaan painava.
Sitten iski hulluus. En mä nyt vaan pysty laittamaan tankkiin pehmustetta. En mitenkään. Enkä voi jättää sitä nänniä vastamaalattuun tankkiin. Ei auta, taas on kaivettava dremeli esiin. Ja käytävä sikahienon tankin kimppuun. Miksei näitä juttuja voi nähdä tarpeeksi ajoissa?
Ehkä se on sitä kokemusta. Ens kerralla näen ehkä tämänkin alunperin toisin.
Melko tylyä. Muttei voi mitään. Man's gotta do what man's gotta do. Pakkeloin kolon, tasoittelin sen ja sitten siihen tallista löytynyt Punisher-tarra päälle. Tarra oli tarkoitettu vanteen keskiöihin ja ohueen alumiiniseen peltiin liimattu. No, tuli yksi pääkallo sitten tähänkin mopoon. Myös tankinkorkin kauluksen olin maalannut, ja keskelle mistäpäs muaalata kuin Aliexpressistä löytynyt pikakorkki tilalle. Nekin istuu tuohon kiiltävään corseraitaan just eikä melkein.
Nyt on sunnuntai-ilta, kello tällä hetkellä 22.40. Mopo on kaukana valmiista. Aikaa kolme aamua, neljäntenä eli torstaina se pitää saada vietyä Messukeskukseen. Ehkä se rakenteluohjelmien formaatti ei sittenkään ole tuulesta temmattu. Olin varmuuden vuoksi varannut tiistain töistä vapaapäiväksi, oli tarkoitus perua jos en tarvitse. Mutta taidan tarvita. Torstaina tavoite päivittää blogia finalisoinnin osalta. Kuvaa valmiista en julkaise ainakaan ennen messuja, saa tulla katsomaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti