tiistai 8. huhtikuuta 2014

Loksu ja haarukan aloitus

No ni, toissa viikonloppuna aloitin sittenkin sen mitä ei pitänyt alkaa. Omavalmisteena tehtävän etulokkarin. Homma alkoi S1000RR:ni ensiasennuskumin rälläköimisellä. Racetecille sopivaa hommaa tuo muottina toimiminen :D Savuaa ihanasti tuo rälläköiminen, mutta käsittämättömän paljon se syö laikkaakin.

Sisään muutama suihkaus muottivahaa ja ihan peruskittaus gelcoatia päälle. Kuivamaan ja sen jälkeen laminointi. Neljä kerrosta punottua mattoa päälle, alla oleva kuva ensimmäisen kahden jälkeen, irroitin muotista ja totesin liian löysäksi, myöhemmin laitoin pari kerrosta lisää. Täytyy joskus myöhemmin päivittää kuvaa myös toiselta puolelta.

Aloitin myös keulan huoltamisen. Ensin raotin vain putkea ja meinasin lyödä takaisin kasaan kun öljy näytti bränikältä. Mutta tuumasin että ei siitä kohtaa nyt niin pitkä täyteen purkuun ole, että kannattaisi jättää tekemättä - onneksi. Selvisi hyvin nopeasti miksi öljy oli bränikkää. Sinne oli tehty ilmeisesti myyntihuolto. Hydikkastopparista puuttui iso pala. Molemmat tolpat olen testannut ja ne vastaavat naksuihin erittäin hyvin. Eli palaset oli poistettu ja huolto tehty.

Sinänsä aika sama, koska modifioin keulaa joka tapauksessa. Stoppari sinänsä on tässä mallissa todella pitkä. Kupin syvyys on 30mm, jolloin efektiivinen vaikutus on liki tuon. Käytännössä 120mm joustomatkasta viimeinen 30mm ei mene vaimennusten varassa, vaan myös tuon stopparin. Katupommitustahan CB:llä ei varmaan samalla tapaa tule tehtyä kuin Millellä on ehkä alkujaan tehty, niin taidan napsia nuo kokonaan mäkeen. Menee sitten tuo viimeinenkin 30mm kokonaan vaimennuksien varassa, mutta tietty sitten kun pohjaa, niin pohjaakin kunnolla.

Mutta kaiken kaikkiaan 139euron keulaksi (sisälsi myös kolmiot), kaikki vastaan tullut näytti hyvältä. Ei kulumia, siistit osat, liukuputki liikkuu nätisti jne, joka kertoisi ettei ainakaan raivokolaria ole tuolla keulalla vedetty. Jos jaksan, niin pyörittelen putket vielä tasapainotuspukin rullilla ja heittokello välille juoruamaan mahdollisista vääntymistä. Turha homma näillä ennusmerkeillä, mutta ei taas vie niin paljoa aikaa ettei voisi tehdä samalla niin hyvin kuin omilla työkaluilla on mahdollista.

Viime viikonlopun olin taas Saksassa, tuliaisina Ducatin ketjusuoja sekä uudet kumit kaasarien ja kannen väliin. Reissun takia ehdin raportoimaan sen viikonlopun tekemiset vasta nyt. Heitin ennen lähtöä rungon hiekkapuhallukseen ja pulverimaalaukseen, sekä samaan paikkaan moottorin soodapuhallettavaksi. Tänään ko firman kundi soittaa luvatusti ja kertoo osien olevan valmiit ja hänen mielestään onnistuneen hyvin. Raportoin firman myöhemmin, huomenna yritän ehtiä noutamaan rojut. Mutta jos ennusmerkit tässäkin pitää paikkansa: 1. työ on tehty sovitusti ajallaan, 2. kustannusarvio piti ja 3. kundi vielä pitää luvatusti yhteyttä, niin siinä on jo sellainen kombo johon moni yrittäjä ei omien kokemuksien mukaan tahdo päästä, ainakaan sivubisneksenä vedetyissä pikkuhommissa. Nyt jos laatu on vielä hyvä, niin täytyy sitten oikein kehua ko paikkaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti