Seuraavaksi pitää
vissiin hankkia talliin videotykki. Sterkat, tietokone ja pesukone siellä jo on
työkalujen joukossa. Tietsikan XP ja selain on vaan niin vanhat, ettei
videostriimi toimi. iPadilla sai MotoGP treenit taustameteliksi kun suoritti
huoltoa. Seinän kokoinen videotykin kuva olis kyllä pornompi ja äänet
sterkkojen kautta…
Hain myös viikolla pois rungon ja koneen. Uudenmaan Soodapuhallus Pornaisissa suoritti koneelle soodapuhalluksen ja rungon hiekkapuhalluksen sekä jauhemaalauksen. Koneesta tuli silmämääräisesti erittäin hyvä. En huomannut yhtään kulumaa esim venttiilikannen kromipulteissa, tiivistessä tms. Sen sijaan uskomattoman hyvin oli lähteneet hapettumat ja muu töhnä. Nyt toi pitäisi huomenna putsata ja maalata primerilla, mahdollisesti jopa värillä jos ehtii. Nyt harkituttaa pitäskö sittenkin vetää koko kone mustaksi. Kun katselen kuvia, joissa sivukopat kiiltää, niin kone näyttää julman leveältä. Sitä se toki on, mutta mietin saisiko siitä kokomustana siromman näköisen.
Toinen vaihtoehto olisi kiillottaa jäähdytinripojen reunat. Ihan kokomusta saattaa olla tylsä. Vähän hankala asia päättää. Täytyy tänään selata vähän nettiä ja aamulla hommiin. Soodan putsaamiseksi annettiin neuvona hakea väkiviinaetikkaa ja sitä 10% seoksena. Sinolilla putsaamisesta olin kuullutkin. No täytyy uskoa kun sanotaan. (saatan kuitenkin ennen primeria myös asetonilla sipaista)
Myös runko näyttää hyvältä. Kiiltävä musta tietenkin. Runkonumeron näkymisestä oli huolehdittu. Ei voi muuta kuin suositella. Suojasin ennen vientiä ohjauslaakerit, ja kierteelliset pultinkolot rungosta. Kierretappeja toki löytyy joku halpa setti, mutta helpompi oli vaan ruuvata pultit mäkeen.
Kun purin ja putsasin etuhaarukan kunnolla, löytyi puuttunut palakin. Eli ei tuossa mitään myyntihuoltoa oltu tehty, ilmeisesti mopolla ei vaan oltu ajettu paljoakaan edellisen huollon jälkeen. Mutta varmaan kolari tai metsään, koska en kyllä keksi muuta syytä miksi keula pohjaisi niin rajusti että tuollainen stoppari ottaa ja rikkoutuu.
Siksipä oli syytä pyöritellä tolpat tarkkaan heittokellon kanssa. Tota hommaa on tullut kaatamieni ratapyörien kanssa valitettavasti harjoiteltua. Oikea tapa olisi ottaa putket kokonaan irti toisistaan, mutta tässä keulassa mitta riitti mitata niin pitkäksi vedettynä kuin ne tulevat. Sain pyörittelemällä ulkoputkille heittoa tasan nolla ja toiselle sisäputkelle sadasosamillin. Manuaalin mukaan tuossa keulassa saa olla 2 sadasosaa joten ei ongelmia sen suhteen. Mittaajakin voi aiheuttaa tuon yhden satkun vaikka asennus-Saku ei ollutkaan (vielä) kädessä.
Soittelin aamulla hydikkastopparia, eipä siihen HPM tarjonnut kuin koko cartridgea. Jos olisi löytänyt varaosan, niin olisin lyhentänyt molemmat puoleen. Tuon osan pois jättämisestä ei muuta harmia ole, muuta kuin että sitten kun ajaa sellaiseen heittoon jossa keula pohjaa, se pohjaakin sitten rajusti kun lopusta puuttuu hydraulinen jarru. Koska kyseessä on kuitenkin primääristi katupyörä, päätin että jätän ehjän toiseen putkeen. Silloin sinne jää jotain jarrua. Nuo yksikammioiset keulat on niin helppoja, että se on tunnin homma repiä toinenkin pois, tai vastaavasti lisätä jos varaosa sattuu jostain löytymään ja sitä tarvitaan. Sitten vaan keula kasaan. Laitoin 10W Motorexit. Keula vastaa todella hyvin naksuihin, mutta tuntuu hitaanpuoleiselta. Jos käsipelissä pitäisi arvioida, Motorexin 7,5W voisi olla oikeampi. Taas kerran, noiden keulojen ja viskositeettien kanssa on tullut niin paljon pelattua kilpureissa, että äkkiä ne on vaihdettu jos tuntuu rata-ajossa tahmaiselta 10W:llä. Nämä olis valmiit.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti