Silloinhan sitä voi alkaa rakentamaan. http://www.899panigale.org/ foorumilla on jokunen orkkipöntön modaus tehty. Niissä on revitty vaan katti pois orkkispöntöstä ja avarrettu ulostuloa. Minusta ehkä vähän räävittömät äänet Youtubelinkeissä mitä sieltä on nähnyt. Mutta mieleen tuli, entäpä jos tuollaisesta vakiopöntöstä modaisi racevaimentimen? Termignonin kuvaa kun katsoo, niin tuli mieleen kopioida sellainen. Vakiopöntössähän on alumiinivaippa ja päät rosteria. Eli pätkäisee paloiksi ja tekee U-mutkalla olevan reikäputken sisään. Helppo homma. Ebaystä 95$ + rahti pienesti kosmeettisesti vaurioitunut pönttö kotiin ja hommiin.
Aika äkkiä toi oli avattu. Onpa noi alkuperäiset monimutkaiset hässäkät. Oikeasti. Kukaan muu kuin italialainen insinööri ei tekisi vaimentimesta noin monimutkaista. Jos tyyli halutaan pitää, niin tuollainen siitä tulee. En enää ihmettele miksi Termin slipari maksaa niin paljon. Ennen alumiinikuoren irtiottamista porasin popniittejä varten reikiä molempiin päihin. Näin saisin muodon pidettyä, vaikka väliosa lähteekin pois.
Tuloputki on 50millinen, ja siihen päälle on hitsattu kattimokkula. Kaiken muun tuosta aika nätisti kaivoi irti, mutta katalysaattorin kaivaminen siitä päältä oli oma hommansa. Ilman Dremeliä sitä ei olisi oikein millään tehty.
Kun katti oli saatu kaivettua pois edestä, leikkasin takaseinätkin pois. Rosterista tehdyt päädyt on vain ulkovaipat varsinaisen pöntön päällä. Tämä on sikäli harmillista, ettei alumiinivaippa istu kovinkaan tiiviisti sen päälle, eikä mene montaa milliä päälle. Mielessä kävi tehdä pellistä tiivis laippa, mutta koska kuoressa on vinot leikkaukset, luovuin tästä ideasta hyvin nopesti. Ei kestä hermo alkaa sellaista piperrystä tekemään. Motonetista 40mm reikäputkea ja sen kylkeen kuumankestävää tiivistemassaa.
Porasin reikäporalla ulostuloista ulkoa päin läpi. Näin sain sisäpönttöön ulostuloa varten sopivan reiän. Alkuperäinen ulostulo oli vaan 25mm ulkoa, eli 22mm sisältä ja halusin laittaa 35mm ulostulon. Motonetin reikäputkessa on pituussuunnassa reiätön osuus molemmin puolin. Tämä on oikeastaan hyvä, koska lähellä toisiaan kulkevat reikäputket voisivat alkaa herkästi läpipuhalluksen. Nyt kun reikäputket asetteli siten että reiät eivät ole vastakkain siinä kohdassa missä putket kulkevat toisiaan lähellä, tämä riski on ainakin pienempi. Tiukka U-mutka oli myös haaste, en onnistunut mistään löytämään kovin tiukkaa mutkaa, niinpä tein nekin itse. Vannesahalla vaan 15-asteen kulmalla paloja putkesta, niin yksi pala tuo 30 astetta kääntöä. Miggiliimaa päälle ja voila. Lopuksi vielä kuumankesto alumiinimaalia päälle ja kasaamaan.
Motonetistä mukaan kolme pussia FMF:n vaimenninvillaa ja löytyypä sieltä nykyään noita kuppimallisia eli kaasutiiviitä popniittejäkin. Vähän hankala tiivistemassan ja popniittien kanssa pelata, täytin alaosan vaimentimesta löysäksi ja sitten alumiinivaippa päälle. Puutikulla yläkautta lopputäyttö ja sitten pääty paikoilleen kitin kera.
Sitten vaan massan kuivaminen yön yli ja mopoon kiinni. Ostamani pöntön mukana tuli yhdysputki jossa myös servomoottorin ohjaama läppä sijaitsee. Päätin poistaa tuon läpän, jättää akselin paikoilleen kun en pääse srvomoottoria poistamaan kokonaan. Se vaatisi uudelleenohjelmoinnin ECU:un. Mutta läppä pois häirimästä. Hieman yli kahdella sadalla eurolla on syntynyt kotitekoinen Termignoni.
Asiallinen modaus, taas hatunnosto!
VastaaPoista