lauantai 15. maaliskuuta 2014

Nakertelua

Viime aikoina on ollut matkoja ja kaikenlaista muuta puuhaa hidastamassa projektia. Tavallaan näkyvä valmistuminen muutenkin hidastuu kun homma alkaa lähenemään viimeistelyvaihetta. Ensimmäinen finalisoitu asia on pakoputki. Tuo tilaamani Laserin vaimennin sopii lähes täydellisesti paikalleen. Se sopi millilleen alkuperäisen pakosarjan ulostuloon kiinni. Mutta halusin sen hieman taaemmas ja väliputken sai tehtyä Marvingin vaimentimesta. Ulkonäkö muistuttaa monihuiluisia cafe racer ajan megafonivaimentimia. Toivottavasti pelissä on siedettävä ääni, ulkonäkö on omaan makuun just eikä melkein.




Tulin myös tilanneeksi mittareita. Molemmat Alibaban mittarit olivat hienoja, mutta sitten löytyi caferacer.fi:n toisesta projektista juuri se mitä olin hakenut, Louis.de verkkokaupasta. Samalla otin Hondaan tiivistesarjan ja peilit. Olin myös ostanut srra.fi:n foorumin ilmoituksesta Bola Racingin Juhalta Yamaha R6R:n hallintalaitteet, eli katkaisijat, kaasukahvan sekä kytkinkahvan. Mittaria mallaillessa totesin että virtalukon kanssa en saa mittaria istumaan nätisti. Siispä virtalukko siirtyy tankin alle piiloon. Ja yläkolmio sai puukkosahaa sen verran että virtalukon kaari lähti mäkeen. Lisäksi kiinnikkeen mittarille sai näppärästi taiottua virtalukon kiinnikkeisiin. Ohjauslukkohan näin vanhassa pelissä on muutenkin erikseen.



Tuosta mittarista joutuu ulkokuoren vielä maalaamaan mustaksi, ehkä myös Brembon pääsylinterin runko sopisi mustana. Sähköliittimiä ei ole vielä nykerrettynä, lampunkiinnikettä vajaa valmis ohjaamo. Tai no, tuolle "APRILIA"-tekstille pitää varmaan keksiä jotain.

Sitten satula. Etolasta oli joskus tarttunut mukaan 8mm vahvaa mustaa muovia sopiva pala istuimenpohjaksi. Kuumailmapuhaltimella tohottamalla taivuttelin takaosan pystyyn sekä etuosaa myös lievästi ylöspäin. Jyrsin myös yläjyrsimellä kolon, johon tankin takaosan kiinnike uppoaa. Netistä löytyi Tampereen Vaahtomuovi Oy joka myy ja toimittaa myös pieniä paloja limivaahtoa. Eivät veloittaneet leikkauksestakaan mitään ja toimitus oli nopea. Tavara oli sen verran halpaa että tuli tilattua tuplamäärä tarpeeseen nähde, silti postikulut oli saman verran kuin itse tavara. Limivaahto kontaktiliimalla kiinni, rälläkällä karkea muotoilu ja sen jälkeen nauhahiomakoneella loput. Kiinnitystä varten vedin muovilevyyn popniiteillä 15x15mm alumiiniprofiilia, johon kierrevetoniitit. Täytyy lähettää satula verhoiltavaksi. Jostain pitää vaan keksiä joku paikka joka myy mustaa alcantaraa järjellisen kokoisena palana.

Nyt pitää jaksaa tuo takakuuppa viimeistellä sekä päättää vaihdanko tankinkorkin parempaan. Sitten kai puuttuu enää kilpiteline sekä etulokkari. Etulokkarin kanssa pääsisi helpolla kun vaan ostaisi suoraan tuohon sopivan, mutta jotenkin valmisratkaisu ei tässäkään miellytä silmää. Sellainen 70-luvun renkaanmyötäinen peltilokkari olisi hienoin. Toki kaari saisi olla kuidusta tehty ja kevyt. Prunmoinen ja vaikea homma oli tehdä takakoppaan takalampulle upotus. No, onnistui jotenkuten. Tuohon takakuuppaan on mennyt liikaa tunteja. Ei pysty suosittelemaan  itse tekemistä, ellei sitten lasikuiduttaminen ole jo entuudestaan tuttua. Vilkutkaan ei näytä tuossa hyvältä. Täytyy ehkä harkita niillekin toinen sijainti.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti