lauantai 22. maaliskuuta 2014

Metalliliitto

Pelle Peloton jatkaa tekemisiään. TuherraSeItse-miehenä saa kyllä valmiin näköisistä osista kiksejä. Mutta olen varma että jousittamattoman akselin päässä tämä kilpiteline tulee murtumaan. Kiva näitä on tehdä. Mitä alla olevista palapelin osista syntyy?

Tei kulmaraudasta ketjunsäätöepäkeskon pulttien alle tulevan kiinnikkeen. Siihen  latasta kiinnikkeen, johon porasin kaariputkille reiät. Näitäkin reikiä poraillessa jatkan ihmettelyä miten hyviä nuo Motonetistä saatavat Morsen reikäporat on. Vinoon poratessa hampaat lentää heti mäkeen, mutta suoria reikiä syntyy kuin itsestään.

Sitten koko häkkyrää heppailemaan kasaan. Kilpi on tarkoitus kiinnittää ohueen mustaan muovilevyyn, josta tulee pohja. Sen yläreunaan pieni uloke, mihin kilpivalo tulee kiinni. Koko hässäkkä on helposti irroitettavissa mahdollisia rata-ajoja ajatellen. Ja johto kulkee tuon putken sisällä, joten sekin on nätisti piilossa.

Tämän jälkeen lisäsin vielä neljännen vinotuen, joka kaaria katsottaessa näytti tarpeelliselta. Mutta kilven kanssa mallattuna ei sitten olisikaan ollut tarpeellinen. Nyt tuosta puuttuu enää pienet latanpalakorvakkeet, joihin muovinen pohjalevy tulee kiinni. Kilpi mallattuna ilmastointiteipillä.



Kulmaraudan ja vinossa olevan latan on tarkoitus hieman joustaa swingiin nähden. Järkeilin ettei sitten olisi niin murtumaherkkä. Mutta koska mekaanisten rakenteiden rasituksista en niistäkään tiedä mitään, tämä oli vain maalaisjärkeilyä. Joka tapauksessa omaan makuun tämä kilven kiinnitystapa oli vähiten ruma kaikista keksimistäni vaihtoehdoista.

1 kommentti:

  1. Komeen näkönen kilpiteline. En oikein saa selvää miten se on kiinni swingissä, mutta muilta osin rakenne näyttäis varsin kestävältä. Sivusuuntainen heiluminen tullee aikanaan katkaisemaan nuo putket juuresta. Etenkin, jos ovat rosteria (miltä vähän näyttää). Rosterihan muokkauslujittuu nopeasti, eli ei kestä kovinkaan hyvin tärinää.

    VastaaPoista